Analysis of Jaber Bin Hayan Festival plans on the level of Jerome Brunner exploratory educational activities with regard to projects in the field of global environmental education (Case Study: mixed multi-grade primary schools in mousiyan region in Ilam province)

Document Type : Original Article

Author

A graduate of the Master's Degree in Educational Sciences of the University of Tehran. Teacher of the Department of Education of Musian region, Ilam province

Abstract

Jaber Bin Hayyan Student Festival is one of the scientific and educational festivals in primary schools, with the aim of increasing the spirit of creativity, exploration, research and science at different levels of learning. Therefore, reviewing and analyzing the content of thematic projects of this scientific event has an important role in reviewing its importance and necessity. The purpose of this research is in the same direction and according to the thematic analysis and different levels of exploratory learning of the famous psychologist Jerome Bruner, according to the fields of environmental education at the level of global biological problems, in the mixed multi-grade primary schools of Mousiyan region in Ilam province in The academic year was 2021-2022. The results showed that the highest number of Jaber Bin Hayan Festival projects in the field of environmental education was related to the third and fourth grades and the lowest was the first and second grades and the most attention is paid to the levels of exploratory learning, ie; The process and construction have learning and less attention is paid to the levels of intuitive importance and intrinsic motivation, and the greatest emphasis is placed on environmental problems on the issue of the effects of various types of pollution, such as; Water, sewage and air pollution have been concentrated in the form of various experiments and less field research, handicrafts and extracurricular and extracurricular activities have been done, and the designs are qualitatively intermediate and with a point Optimal distance. At the end, suggestions and solutions for the quality of the festival are presented.

Keywords


پریشانی، ندا، میر شاه جعفری، سید ابراهیم، شریفیان، فریدون، فرهادیان، مهرداد (۱۳۹۶)، بررسی تطبیقی اهداف آموزش محیط زیست و فعالیتهای مرتبط با آن در کشورهای منتخب و ایران در راستای پیشنهاد فعالیت هایی برای ایران،  دو فصلنامه رویکردهای نوین آموزشی، دوره دوازدهم، شماره ۱، ۲۴-۱.
- تقی زاده، بهروز، قهرمانی، الهه (۱۳۹۶)، طرح جابر بن حیان یک شیوه آموزشی نوین در دانش آموزان، دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش.
- روئینی، الهه (۱۳۹۵)، مطالعه موردی طرح جابر بن حیان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد.
- زمانی امیرزکریا، رباب، توحیدی، افسانه (۱۳۹۵)، اثربخشی آموزش محیط زیست بر رفتار زیست محیطی دانش آموزان ابتدایی، پنجمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
- زندی، زهره، رحمانی کمرودی، سمانه (۱۳۹۶)، ارزیابی تحقق اهداف جشنواره علمی جابر بن حیان از دیدگاه معلمان مجری طرح شهرستان چالوس، دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش.
- سعادتی، نیره، کریمی، داریوش، منوری، سید مسعود  (۱۳۹۳)، بررسی نیازهای آموزشی زیست محیطی دانش آموزان استان خوزستان، فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست، دوره شانزدهم، شماره ۱، ۵۱۱-۵۰۱.
- عبدی، علی (۱۳۹۳)، بررسی تاثیر مدل چرخه یادگیری مبتنی بر رویکرد مبتنی بر رویکرد اکتشافی در پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری درس علوم تجربی، فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، دوره دوم، سال ششم، ۷۰- ۵۹.
- قنبری شهواری، محسن، صادقی، علی، حسن پور، محمد (۱۳۹۷)، آسیب شناسی طرح جابر بن حیان و ارائه راهکارهایی جهت کیفیت بخشی، پنجمین همایش علمی پژوهشی از نگاه معلم.
- محمدی، نسرین (۱۳۹۹)، راهنمای جامع شرکت در جشنواره جابر بن حیان و فرصتهای متنوع یادگیری، انتشارات گنجور.
- یوسف زاده، صدیقه (۱۳۹۵)، یادگیری اکتشافی، پنجمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی.
 
- Ates, O. Ates, A. M, Aladag,Y (2021), Perceptions of Students and teacher participating in a science festival regarding science and scientists, Research in Science & Technological Education, Volume.39, Issue.1, PP: 109-130.
- Awasthl, M & Agarvial, R (2013), An analysis of various aspects of environmental concern present in ncert science textbook of class VIII, An international journal of education,  Vol.10, No.2, PP: 49-57.
-Eames, C & Barker, M (2011), Understanding Student Learning in Environment Education in Aotearoa New Zealland, Australian Journal of Environmental Education, Vol. 27, No.1,PP: 161- 173.
- Goldestein,T & Selby, D (2000), Education for peace , social and environmental justice. Sumach Press.
- Hasami Arani, M. Bagheri, S & Ghaneian, M.T (2016), The Role of Environmental Education in Increading the Awarness of Primary School Students and Reducing Environmental Risks, Journal of Environmental Health and Sustainable Development, Vol.1, No.1, PP: 9-17.
- Manteghi, H & Erfani, N (2014), Effectiveness of Jaber Ibn Hayyans Plot in Ground of Female Students Creativity, International Journal of Innovation and Research in Educational Sciences, Vol.1, No.4, PP: 216-221.
- Park, H. Kim, Y. Jeong, S (2019), The effect of a science festival for special education students on communicating science, Asia-Pacific Science Education, Vol.5, No.1, PP: 1-13.
- Pick, K (1999), IN the global Clasrsroom1 , Pipping Publishing.
- UNESCO –APNIEVE SOURSE BOOK (1998), learning to be a holistic and integrated approach to values education for human development, Unesco Principal and Regional Office for Asia and Pacific