Investigating and identifying the weaknesses of teachers in the management of multi-grade classes in elementary school based on the data theory of foundation

Document Type : Original Article

Authors

1 BS student in Educational Sciences, Farhangian University of Sari

2 Bachelor's student in the field of education for exceptional children, Farhangian University, Tehran

Abstract

The purpose of this study is to investigate and identify the weaknesses of teachers in the management of multi-grade classrooms in elementary school. Research method The research method is a qualitative method of the data type of the foundation and the required materials have been recorded. The data analysis method was based on comparison and classification of the obtained codes (open, axial, selective). The statistical population of the study is mixed multi-grade rural schools in District 2 of Sari city. The statistical sample of the research has been selected as multi-stage clustering. Thus, among the multi-grade rural schools in District 2 of Sari city, a multi-grade primary school on the outskirts of the city has been selected and in that school, 5 classes have been selected for research. The results show that the main weaknesses of the class teacher are four. Weakness 1. Improper emotional treatment of students 2. Provide negative reinforcement and wrong feedback to students 3. Lack of proper planning by the teacher 4. Non-observance of teaching principles by the teacher is due.

Keywords


  1. جعفریان،وحیده؛محمودی،فیروز(1399). تجارب دانشجو- معلمان از طرح جدید کارورزی در دانشگاه فرهنگیان تبریز:یک مطالعه پدیدارشناسی، مجله راهبردهای آموزش درعلوم‌پزشکی،دوره13،شماره16،ص561-570.
  2. بادله،علیرضا(1399). شناسایی مؤلفه های مؤثر بر ارتقای کیفیت اجرای کارورزی و ارزیابی وضع موجود در دانشگاه فرهنگیان استان مازندران، مطالعات آموزشی و آموزشگاهی،دوره9،شماره4،ص7-35.
  3. انصاری،افشین،حسنی کریم آباد،اشکان(1398). توصیف تجارب زیست شده معلمان دوره ابتدایی در مورد کلاس های چندپایه( مطالعه موردی کلاسهای چندپایه اداره آموزش و پرورش منطقه انزل).مجله پیشرفت های نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش سال دوم، شماره 71.
  4. سامری،مریم،انصاری کهریز،افشین(1400). تحلیل کیفی تجارب زیست شده معلمان دوره ابتدایی از عناصر اصلی یادگیری در کلاس های چندپایه. فصلنامه پیشرفتهای نوین در مدیریت آموزشی، سال اول شماره 3،پیاپی3.
  5. زارع خورمیزی، حسین؛ سعادتمند، زهره و کشتی آرای، نرگس. (1399) راهبرد های برقراری ارتباط موثر در کلاس های چند پایه مبتنی بر تجارب زیسته معلمان. فصل نامه آموزش در علوم انتظامی، سال 7، شماره 25 ، صص 308 - 287 .
  6. موحدیان، موسی؛ روشن قیاس، عماد؛ اندروژا، سیده طیبه و خلیلی، سلمان. (1395). تبیین راهبردهای مدیریت کلاس درس مدارس چند پایه شرق مازندران. کنفرانس بین المللی نخبگان مدیریت، صص 1-21..
  7. پورمند، رسول ، نوروزی، داریوش، زارعی زوارکی، اسماعیل، دلاور، علی(1396). بررسی تأثیر روش تدریس گروهی آموزش همزمان موضوعات مشترک با سطوح پیچیدگی متفاوت بر یادگیری دانش آموزان کلاس های چندپایه، فصلنامه علمی پژوهشی تدریس پژوهی، سال پنجم– شماره سوم.
  8. ده بندی، زینب (1389)؛ مقایسه پیشرفت تحصیلی دانشآموزان تجمیع شده و کلاس های چندپایه ی دوره ابتدایی استان مازندران و ارایه راهکارهای مناسب به مسئولان ذیربط، گزارش طرح تحقیقی، آموزش و پرورش مازندران.
  9. صمدیان، صمد (1385). شیوه اداره و تدریس در کلاسهای چند پایه؛ تبریز: مولف
  10. مرتضوی زاده، سید حشمت الله(1394). مدیریت و برنامه ریزی کلاس های چندپایه. تهران: انتشارات کورش چاپ.
  11. خاکزاد، فاروق؛ دهقانی، مرضیه و رزی، جمال(1395). بررسی و مقایسه یادگیری ضمنی و پیشرفت تحصیلی در کلاس های چندپایه دوره ابتدایی. فصلنامه پژوهش های کاربردی روانشناختی، دوره 1، شماره7.
  12. رحیمی، عبدالله؛ بهمنی قائدی، ابوالحسن و صفی شلمزاری، سعید(1399). بررسی روش ها و فنون تدریس از منظر قرآن کریم. فصلنامه علمی –پژوهشی تدریس پژوهی، سال 8، شماره
  13. قربانی، علی(1394). تحلیل پدیدارشناسانة الگوهای تدریس و تأثیر آن بر طراحی معماری کلاس درس. فصلنامه نوآوری های آموزشی. شماره 55 ، سال 14
  14. پورحسینی، محمد؛ سجادی، سیدمهدی؛ و ایمانی، محسن. (1393) تبیین دلالت های دیدگاه جان دیویی در خصوص هنر و زیبایی شناسی برای فرایند تدریس و یادگیری. فصلنامه علمی-پژوهشی،پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی. سال2،شماره7.
  15. ترک زاده، جعفر؛ محمدی، مهدی؛ شفیعی سروستانی، مریم و شعبانی فرد، مجید(1397). آسیب شناسی نظام یاددهی - یادگیری در دانشکده های فنی و حرفه ای تهران. مجلة علمی پژوهشی، پژوهش های برنامه درسی، دوره 8، شماره1
  16. شاه ولی، کامران؛ مرعشی، سید منصور و هاشمی، سید جلال( 1397 ). رویکرد یاددهی- یادگیری در پارادایم پیچیدگی. پژوهش های تربیتی، شماره 36 ، صص 58 - 40 .
  17. عابدینی، یاسمین و مرتضوی زاده، سید حشمت الله. ( 1397 ) تأثیرآموزش هم شاگردی بر یادگیری درس ریاضی در کلاس های چندپایه با استفاده از طرح تک آزمودنی همراه با بررسی کیفی. پژوهش های روانشناختی، دوره 21 ، شماره2.
  18. عزتی، خاتون( 1399). بررسی روش ها و راهبردهای تدریس در کلاس های چند پایه با تاکید بر روش یادگیری خود راهبری. فصلنامه پژوهش های مدیریت در جهان اسلام. دوره 2، شماره 2.

مرتضوی زاده، سید حشمت الله؛ نیلی، محمدرضا؛ نصر اصفهانی، احمدرضا و حسنی، محمد( 1397 ). واکاوی دیدگاه معلمان در خصوص مشکلات اجرایی طرح ارزشیابی کیفی- توصیفی در کلاس های چندپایه و ارائه راهکارهایی برای رفع آن ها. فصلنامه پژوهش در برنامه درسی، سال 15 ، دوره 2، شماره30