تحلیل محتوای طرح های جشنواره جابر بن حیان مبتنی بر سطوح فعالیت های آموزشی یادگیری اکتشافی جروم برونر با توجه به پروژه های آموزش زیست محیطی جهانی (نمونه موردی: مدارس چند پایه مختلط ابتدایی، منطقه موسیان در استان ایلام)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه تهران، آموزگار اداره آموزش و پرورش منطقه ی موسیان، استان ایلام

چکیده

جشنواره دانش آموزی جابر بن حیان، با هدف افزایش روحیه خلاقیت، اکتشاف، پژوهشگری و علم آموزی در سطوح مختلف یادگیری، یکی از جشنواره های علمی، تحقیقاتی  و آموزشی در مدارس ابتدایی است. لذا بررسی و تحلیل محتوای طرح های موضوعی این رویداد، نقش مهمی در بازنگری، اهمیت و ضرورت آن دارد. هدف پژوهش هم در همین راستاست و به تحلیل موضوعی  سطوح مختلف یادگیری اکتشافی جروم برونر، با توجه به زمینه های آموزش زیست محیطی در سطح مسائل و معضلات زیست جهانی، در مدارس چند پایه ابتدایی مختلط، منطقه موسیان در استان ایلام در سال تحصیلی ۱۴۰۱/ ۱۴۰۰ بوده است. نتایج نشان داد که بیشترین فراوانی محتوای طرح های جشنواره جابر بن حیان در زمینه آموزش زیست محیطی مربوط به پایه های سوم و چهارم و کمترین پایه های اول و دوم بوده و بیشترین توجه  در همه ی پایه ها، به سطوح یادگیری اکتشافی یعنی؛ فرایند و ساخت یادگیری داشته و کمتر به سطوح اهمیت شهودی و انگیزش درونی پرداخته شده و بیشترین تاکید معضلات زیست محیطی بر مسئله اثرات انواع آلودگی ها همچون؛ آلودگی آب ها، فاضلاب و هوا در قالب انجام آزمایشات مختلف تمرکز داشته و کمتر به تحقیق زمینه ای، دست سازه ها و فعالیت های فوق برنامه و خارج از کلاس، پرداخته شده و طرح ها از لحاظ کیفی، در حد میانی اند و با نقطه مطلوب فاصله دارند. در پایان پیشنهادها و راهکارهایی برای کیفیت بخشی جشنواره مذکور، ارائه شده است.

کلیدواژه‌ها


پریشانی، ندا، میر شاه جعفری، سید ابراهیم، شریفیان، فریدون، فرهادیان، مهرداد (۱۳۹۶)، بررسی تطبیقی اهداف آموزش محیط زیست و فعالیتهای مرتبط با آن در کشورهای منتخب و ایران در راستای پیشنهاد فعالیت هایی برای ایران،  دو فصلنامه رویکردهای نوین آموزشی، دوره دوازدهم، شماره ۱، ۲۴-۱.
- تقی زاده، بهروز، قهرمانی، الهه (۱۳۹۶)، طرح جابر بن حیان یک شیوه آموزشی نوین در دانش آموزان، دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش.
- روئینی، الهه (۱۳۹۵)، مطالعه موردی طرح جابر بن حیان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد.
- زمانی امیرزکریا، رباب، توحیدی، افسانه (۱۳۹۵)، اثربخشی آموزش محیط زیست بر رفتار زیست محیطی دانش آموزان ابتدایی، پنجمین کنفرانس ملی توسعه پایدار در علوم تربیتی و روانشناسی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی.
- زندی، زهره، رحمانی کمرودی، سمانه (۱۳۹۶)، ارزیابی تحقق اهداف جشنواره علمی جابر بن حیان از دیدگاه معلمان مجری طرح شهرستان چالوس، دومین کنفرانس ملی رویکردهای نوین در آموزش و پژوهش.
- سعادتی، نیره، کریمی، داریوش، منوری، سید مسعود  (۱۳۹۳)، بررسی نیازهای آموزشی زیست محیطی دانش آموزان استان خوزستان، فصلنامه علوم و تکنولوژی محیط زیست، دوره شانزدهم، شماره ۱، ۵۱۱-۵۰۱.
- عبدی، علی (۱۳۹۳)، بررسی تاثیر مدل چرخه یادگیری مبتنی بر رویکرد مبتنی بر رویکرد اکتشافی در پیشرفت تحصیلی و نگرش به یادگیری درس علوم تجربی، فصلنامه پژوهش در یادگیری آموزشگاهی و مجازی، دوره دوم، سال ششم، ۷۰- ۵۹.
- قنبری شهواری، محسن، صادقی، علی، حسن پور، محمد (۱۳۹۷)، آسیب شناسی طرح جابر بن حیان و ارائه راهکارهایی جهت کیفیت بخشی، پنجمین همایش علمی پژوهشی از نگاه معلم.
- محمدی، نسرین (۱۳۹۹)، راهنمای جامع شرکت در جشنواره جابر بن حیان و فرصتهای متنوع یادگیری، انتشارات گنجور.
- یوسف زاده، صدیقه (۱۳۹۵)، یادگیری اکتشافی، پنجمین کنفرانس بین المللی روانشناسی و علوم اجتماعی.
 
- Ates, O. Ates, A. M, Aladag,Y (2021), Perceptions of Students and teacher participating in a science festival regarding science and scientists, Research in Science & Technological Education, Volume.39, Issue.1, PP: 109-130.
- Awasthl, M & Agarvial, R (2013), An analysis of various aspects of environmental concern present in ncert science textbook of class VIII, An international journal of education,  Vol.10, No.2, PP: 49-57.
-Eames, C & Barker, M (2011), Understanding Student Learning in Environment Education in Aotearoa New Zealland, Australian Journal of Environmental Education, Vol. 27, No.1,PP: 161- 173.
- Goldestein,T & Selby, D (2000), Education for peace , social and environmental justice. Sumach Press.
- Hasami Arani, M. Bagheri, S & Ghaneian, M.T (2016), The Role of Environmental Education in Increading the Awarness of Primary School Students and Reducing Environmental Risks, Journal of Environmental Health and Sustainable Development, Vol.1, No.1, PP: 9-17.
- Manteghi, H & Erfani, N (2014), Effectiveness of Jaber Ibn Hayyans Plot in Ground of Female Students Creativity, International Journal of Innovation and Research in Educational Sciences, Vol.1, No.4, PP: 216-221.
- Park, H. Kim, Y. Jeong, S (2019), The effect of a science festival for special education students on communicating science, Asia-Pacific Science Education, Vol.5, No.1, PP: 1-13.
- Pick, K (1999), IN the global Clasrsroom1 , Pipping Publishing.
- UNESCO –APNIEVE SOURSE BOOK (1998), learning to be a holistic and integrated approach to values education for human development, Unesco Principal and Regional Office for Asia and Pacific