مناسب ترین راهبردهای تدریس درکلاس های چند پایه با تأکید بر نظریه سازنده گرایی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی و مسئول نظارت دانشگاه فرهنگیان استان کردستان

2 دکتری تخصصی برنامه ریزی درسی و کارشناس مسئول پزوهش فرهنگیان استان کردستان

چکیده

تدریس مؤثر در کلاس های چندپایه، در گرو ابتکار و مهارت های حرفه ای معلمان است. کیفیت تدریس در این کلاس ها به تفاوت های فردی، به ویژه سبک های یادگیری دانش آموزان، آموزش معلم و ســبک های تدریس او بستگی دارد. روش ها و رویکردهای تدریسی که در کلاس های چندپایه قابلیت استفاده دارند، متنوع اند. اما مقاله حاضر با هدف شناسایی مؤثرترین روش های تدریس که برای رفع مشکلات آموزگاران کم تجربه مفید باشد انجام شده است. رویکرد مقاله حاضر کمی و روش پزوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوای اسنادی است و جامعه آن تمامی اسناد شامل(مقالات، کتب ) راجع به تدریس در کلاس های چند پایه است. نتایج نشان داد مجموعه ای از روش های نوین شامل(تقسیم دانش آموزان به گروه های موفقیت، روش مسابقه در قالب بازی های تیمی، روش جورچین، روش باهم آموزی، پژوهش(تفحص) گروهی، یادگیری انفرادی مبتنی بر حمایت تیمی، خواندن و نوشتن مشارکتی، کارآموزی شناختی، داربست زدن، پرسش و پاسخ، تدریس مبتنی بر کاوشگری و تدریس مبتنی بر بازی) که بیشتر آنها مبتنی بر رویکرد مشارکتی و بر مبنای نظری سازنده گرایی است مناسب ترین راهبرد های تدریس در کلاس های چند پایه است.

کلیدواژه‌ها


ادیب نیا، اسد؛ مهاجر، یحیی و شیخ پور، سکینه(1392). مقایسه تاثیر روش تدریس حل مساله با روش تدریس
اسلاوین، رابرت (1991). جمعبندی تحقیقات انجام شده پیرامون یادگیری مشارکتی. ترجمه فاطمه فقیهی .(1371). فصلنامه تعلیم و تربیت، پیاپی 30،129-114
اکبری شلدره ای، فریدون و دیگران(1390) ، روش های نوین یاددهی  یادگیری و کاربرد آن ها در آموزش، تهران: انتشارات فرتاب.
ایزدی، صمد؛ صالحی عمران، ابراهیم؛ و منصوری بککی، سیروس ( 1391 ). بررسی صلاحیت های حرف های معلمان مرد دوره متوسطه شاخه علوم انسانی بر مبنای رویکردسازنده گرایی )مورد مطالعه: استان مازندران) مجله مطالعات آموزش و یادگیری ،4(1)، 27-1
آقازاده ، محرم (1393). راهنمای روش های نوین تدریس..0چاپ هشتم). تهران: آییژ
آقازاده، محرم و فضلی، رخساره(1384). راهنمای آموزش در کلاس های چند پایه.(چاپ چهارم). تهران: آییژ
جویس، برویس؛ ویل، مارشا و کالهون، امیلی(2004) الگوهای تدریس، محمدرضا بهرنگی، مترجم(، چاپ هشتم، تهران: کمال تربیت
جویس، بروس؛ ویل، مارشا و کالهون، امیلی. (2004) الگوهای جدید تدریس ترجمه: محمدرضا بهرنگی.(1385).تهران : انتشارات کمال تربیت
دانشجویان پرستاری به شیوه کاوشگری بر مهارت بکارگیری فرایند پرستاری. مجله دانشکده پرستاری و مامایی همدان، دوره بیست و یکم، شماره 1. صص14-5
سعدی پور، اسماعیل (1397).مقایسه ی اثربخشی دو روش آموزشی ایفای نقش و پرسش و پاسخ بر تفکر انتقادی و مسئولیت پذیری دانش آموزان دختر اول دبیرستان. دوفصلنامه مطالعات علمی-پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی،4(12)،54-33
سلیمانی، نادر و حدادیان، احمد(1389).بررسی و مقایسه پیشرفت تحصیلی و مهارت های اجتماعی دانش آموزان کلاس های چند پایه و عادی در مدارس ابتدایی. فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی گرمسار.(4)،129-144
شعبانی، حسن(1387). مهارت های آموزشی و پرورشی. تهران: سمت
صفوی، امان اله (1392). روش ها، فنون و الگوهای تدریس. تهران : انتشارات سمت.
عابدینی بلترک، میمنت و نیلی، محمدرضا.(1393). تحلیل جایگاه سازنده گرایی به عنوان رویکرد نوین یادگیری در کتابهای درسی دوره ابتدایی. پژوهش در برنامه ریزی درس ،11(13)،17-6
عزیزی، نعمت الله و حسین پناهی، خلیل(1392).مقایسه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پایه دوم ابتدایی کلاس های چند پایه با دانش آموزان مدارس عادی در مهارت های زبان فارسی. فصلنامه علمی-پژوهشی دانشگاه شاهد، 20(3)، 179-194
عشوندی، خدایار؛ پوریوسف، سجاد؛ بیکمرادی، علی و یوسفزاده، محمد رضا(1392). بررسی تاثیر آموزش بالینی
کاوشگری بر مهارت های حل مساله اجتماعی دانش آموزان دختر در درس علوم اجتماعی پایه پنجم ابتدایی، پژوهش در برنامه ریزی درسی، سال دهم، شماره 9. صص.78-63
مکوسانا، کنعان و کاپیسا، ماری جویس(1386). خودآموز تدریس چند پایه. ترجمه محرم آقازاده. تهران: آییژ
ملکی، حسن(1385).صلاحیت حرفه ای معلمان.تهران: مؤسسه فرهنگی مدرسه برهان تهران
نوه ابراهیم، عبدالرحیم (1394). هنر و علم تدریس"چهارچوبی برای آموزش اثربخش". تهران: جلوه نگار
یوسف زاده، محمد رضا و معروفی،یحیی (1393). تدریس حرفه ای مبانی، مهارت ها و راهبرد ها. همدان: انتشارات دانشگاه بو علی سینا
یوسف زاده، محمد رضا؛ معروفی، یحیی؛ رضایی، علی اصغر و قبادی، محترم(1390). تاثیر روش تدریس کاوشگری بر پرورش مهارت های تفکر فلسفی دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی در درس علوم تجربی. پژوهشهای آموزش و یادگیری )دانشور رفتار(، سال هجدهم، شماره 1. صص. 52-39
 
Adesoji, F. A., & Ibraheem, T. L. (2009). Effect of student teams achievement divisions And mathematic Knowledge on learning outcomes in chemical kinetics. The Journal of International Social Research, 2(6), 15-16.
Aksoy, N. (2008). Multigrade schooling in Turkey: an overview. International Journal of Educational Development, 28, 2, 218-228.
Ayinde, O. M. (2014). Impact of instructional object based card game on learning mathematics: Instructional design nettle. Middle Eastern & African Journal of Educational Research, 8, 4-18.
Belland, B., Glazewski, K., & Richardson, J. (2008). A scaffolding framework to support the construction of evidence-based arguments among middle school students. Educational Technology Research and Development, 56(4), 401-422.
Decuyper, S., Dochy, F., & Van den Bossche, P. (2010). Grasping the dynamic complexity of teamlearning. An integrative systemic model for effective team learning. Educational Research Review, 5,111-113.
Diwan, R. (2015). Small schools in rural India:‘Exclusion 'and ‘inequity 'in hierarchical school system. Policy Futures in Education, 13(2): 187-204.
Edvardsen, F., & Kulle, H. (2010). Educational games: Design, learning and applications. New York: Nova Publishers.
Frossard, F., Barajas, M., & Trifonova, A. (2012). A learner-centred game-design approach: Impacts on teachers’ creativity. Digital Education Review, 21, 13-22. [Accessed: 25/05/2014] http://greav.ub.edu/der
Grady, H.M. (2006). Instructional scaffolding for online courses. IEEE. 148-15
Hanze, Martin. Berger, Roland. (2007). Cooperative learning, motivational effects, and student characteristics. An experimental study comparing cooperative learning and direct instruction in 12th grade physics classes. Learning and Instruction, 17, 29-41.
Harden JK. (2003). Faculty and student experiences with Web-based discussion groups in a large lecture setting. Nurse Educ.;28(1):26-30.
Innovative Learning. (2009). Student team achievement divisions. Retrieved May 9, 2012, from http://www.innovativelearning/learning/cooperative_learning.htm
Juvane, V. (2005). Redefining the role of multi-grade teaching. ADEA working group on the teaching profession. Retrieved May 21, 2007, from http://www.adeanet.org/meetings/docs/Addis/Multigrade%20Teaching%20(WGTP)_ENG.doc.
Kalaian, S. A., & Kasim, R. M. (2014). A Meta-analytic Review of Studies of the Effectiveness of Small-Group Learning Methods on Statistics Achievement. Journal of Statistics Education, 22(1), 1-20.
Kalaoje, E. (2002). Viewpoints on village shools and their development. University of Oulu Publication of the Kajaani Department of Teacher Education, Research Reports 21/2002. (Reproduction).
Karagiorgi, Y., & Symeou (2005). Translating Constructivistm into instructional Design: Potential and Limitations. Educational Technology & Society, 8(1), 17-27
Kordaki, M., Papastergiou, M., & Psomos, P. (2014). Student perceptions in the design of a computer card game for learning computer literacy issues: A case study. Education and Information Technologies.
 Linda Juwita1(2017).  THE EFFECT OF TEAM GAME TOURNAMENT (TGT) COOPERATIVE LEARNING METHOD APPLICATION TOWARDS LEARNING MOTIVATION AND ACHIEVEMENT. Journal of Social Sciences, Volume 26 Issue 3 hal 183-193.
Little, A. W., Pridmore, P., Bajracharya, H., & Vithanapathirana, M. (2005). Learning and teaching in multigrade settings (LATIMS). Retrieved March 21, 2007, from Institute of Education, University of London website: http://www.ioe.ac.uk/multigrade/fulltext/ fulltextLATIMSfinalreport.pdf.
Mayer, R. E. (2004). Should there be a three strikes rule against pure discovery learning? The case for guided methods of instruction.American Psychologist, 59(1), 14–19.
Ministry of Education of Ontario. (2007). Combined Grades. Retrieved December 1, 2007, from http://www.edu.gov.on.ca.
Mitchell, M. G.; Montgomery, H.; Holder, M. and Stuart, D. (2008). “Group nvestigation as a Cooperative Learning Strategy: An Integrated Analysis of the Literature”. The Alberta Journal of Educational Research, 54(4): 388-395.
Moursund, D.G. (2007). Introduction to using games in education: A guide for teachers and parents. Available at http://uoregon.edu/~moursund/Books/Games/games.html.
Moursund, D.G. (2007). Introduction to using games in education: A guide for teachers and parents. Available at http://uoregon.edu/~moursund/Books/Games/games.html.
Pagden, A. (2008). Angela W. Little (Ed.), Education for All and Multigrade Teaching: challenges and opportunities.
Peter, M., & Stoll-kleemann, S. (2010). Development of an educational board game about protected areas–an interactive tool in environmental education for sustainability. Diplom thesis, University of Greifswald, Germany.
Salam, A., Hossain, A., & Rahman, S. (2015). Teams games tournaments (TGT). Cooperative technique for learning mathematics in secondary schools in Bangladesh. REDIMAT, 4(3), 271-287.
Santrock, W. J. (2011). Educational psychology. New York, McGraw- Hill Companies, Inc.
Slavin, R. E. (2011). Instruction Based on Cooperative Learning. In R. E.Mayer and P. A. Alexander (Eds), Handbook of Research on Learning and Instruction (pp. 344-360). New York: Routledge.
Tan, Ivy Geok-Chin, Shlomo, Sh. and Christine Kim-Eng, L. (2006). Group Investigation and Student Learning: An Experiment in Singapore Schools. Singapore: Marshall Cavendish Academic.
Teams-Games-Tournaments versus Lecture Method with Reference to the Language Proficiency of Iranian EFL Intermediate Students ‘ELT in the Islamic World’ held at Tehran, Iran on December 24, 2010.
Theoretical Foundations of Competitive Team-Based Learning”, Published at Canadian International Journal of English Language Teaching, 3(2010): 229 - 243. Also, [Online] Available at: www.ccsenet.org/elt
Westwood, P. S. (2008). What teachers need to know about teaching methods? Australia: ACER Press.
Yıldız, M. (2005). Birleştirilmiş sınıf öğretmenlerinin birleştirilmiş sınıf uygulamasına ilişkin görüşlerinin değerlendirilmesi [Evaluation of views of multigrade class teachers about multigrade class practices]. (Master’s thesis, Gazi University, Ankara).
Zemliansky, P., & Wilcox, D. (Eds.) (2010). Design and implementation of educational games: Theoretical and practical perspectives.USA: IGI Global.
Zingaro, D. (2008). Group investigation: theory and practice.Toronto: Ontario institute for studies in education