نقشه علمی حوزه پژوهشی "آموزش چندپایه"

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری تخصّصی فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی دانشگاه شیراز، شیراز، جمهوری اسلامی ایران مدرس دانشگاه فرهنگیان استان فارس، پردیس شهید رجایی و شهید باهنر

چکیده

هدف پژوهش حاضر کاوشی در حوزه پژوهشی چندپایه (کلاس چندپایه، آموزش چندپایه و ...) می‌باشد. این مهم از طریق به کارگیری تکنیک‌های ترسیم نقشه علمی صورت گرفته است. جامعه و نمونه پژوهشی تمامی مقالات نمایه شده در پایگاه استنادی وب آو ساینس می‌باشند که با پروتکل خاصی استخراج و ذخیره شدند. اطلاعات با استفاده از نرم افزار وی-اُ-اِس ویوئر[1] مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. از تجزیه و تحلیل مقالات این اطلاعات به دست آمد: برترین نویسندگان از نظر تعداد مقاله، ماسون (5مورد)، اسمیت (4مورد) و بورنس (4مورد) و از نظر تعداد استناد شریبرگ، بایک، خان، محمد، سجاد، یولاه و وو (هر کدام 207 استناد) می‌باشند؛ همچنین برترین موسسات از نظر تعداد مقاله دانشگاه لندن (7 مورد)، دانشگاه فلوریدا (5 مورد) و دانشگاه بارسلون (4 مورد) و از نظر تعداد استناد کالج اسلامی، سژونگ و سیتات (هر کدام 207 استناد) می‌باشند. نکته قابل تامل این که این دانشگاه‌های پراستناد فقط با یک مقاله رتبه اول را به دست آورده‌اند. برترین کشورها از نظر تعداد مقاله، امریکا (47 مورد)، برزیل (25 مورد) و چین (15 مورد)؛ و همچنین از نظر تعداد استناد امریکا (658 استناد)، چین (290 استناد) و کره جنوبی و پاکستان (هر کدام 207 استناد) می‌باشند. همچنین پرتکرارترین واژگان در کل مقالات؛ (چندپایه)، (معلم) و (آموزش) می‌باشد. نرم افزار حاضر جداول و گراف‌های بسیار متعددی را ارائه می‌کند که در اینجا صرفا تعدادی از آنها آورده شده است تا خوانندگان با مطالعه آنها به فهم کلی از حوزه پژوهشی چندپایه دست یابند.
 
 

کلیدواژه‌ها


احدیان، محمد (1384) مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران: نشر و تبلیغ بشری.
درودی، فریبرز (1387) مبانی و راهبردهای ارائه و نمایش دیداری اطلاعات. فصلنامه علوم و فناوری اطلاعات، 23 (4) ، 126-103.
زوارقی، رسول (1396) ترسیم نقشه‌های علمی: اصول، فنون و ابزارها. تهران: سمت.
سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی (1400) راهنمای عمل معلم کلاس‌های چندپایه. تهران: افست.
محمدپور، صلاح (1393) بررسی تطبیقی آموزش چندپایه دوره ابتدایی در کشورهای جمهوری اسلامی ایران و هندوستان. پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد رشته علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش تطبیقی، دانشکده علوم تربیتی، گروه آموزش و پرورش.
محمدپور، صلاح؛ نظری‌سینا، احمد؛ قریشی، سعید (1394) راهنمای تدریس در کلاس‌های چندپایه. تهران: مدرسه.
یوسفی، الهام (1389) تاریخچه و مقدمه‌ای بر مصورسازی دانش. نشریه الکترونیکی توسعه علمی ایران. بازیابی 19 تیر، 1389، از http://www.ghaaf.ir/index.php?option=com_content&task=view&id=301&Itemid=27