راهبردهای تدریس مطلوب در کلاس‌های درس چند پایه: مطالعه‌ای پدیدارشناسانه

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 آموزش و پرورش استان البرز

2 عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان

3 دانشگاه فرهنگیان مرکزی

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی و تبیین راهبردهای تدریس مطلوب در کلاس‌های درس چند پایه در مقطع ابتدایی از دیدگاه آموزگاران با رویکرد پدیدارشناسی است. برای درک تجربه زیسته شرکت‌کنندگان از روش نمودشناسی تفسیری از رویکردهای پژوهش کیفی استفاده شده است. نمونه پژوهش حاضر آموزگارانی هستند که بیش از پنج سال در کلاس های چند پایه تدریس کرده‌اند. داده ها از راه مصاحبه ژرف نیمه ساختار یافته جمع‌آوری و سپس به روش ون منن تحلیل شدند. بر بنیاد یافته‌های پژوهش مهمترین راهبردهای تدریس اثربخش در کلاس های چند پایه در مقطع ابتدایی از دیدگاه آموزگاران عبارتند از: به کارگیری روش تدریس چندپایه تلفیقی، استفاده از روش ایفای نقش، به کارگیری روش همیاری و بحث گروهی، استفاده از راهبرد معلم یاری، استفاده از ظرفیت های محیطی و مدیریت و سازماندهی کلاس درس اشاره کرد. در نتیجه از دیدگاه مصاحبه‌شوندگان می‌توان گفت به کارگیری راهبردهای تدریس مطلوب در کلاسهای چندپایه می‌تواند منجر به اثربخش‌‌تر شدن تدریس و در ادامه منجر به عمیق‌تر شدن یادگیری ‌دانش‌آموزان گردد.

کلیدواژه‌ها