اثربخشی آموزش خلاقیت بر بهبود مهارت های حل مسئله و کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان خجالتی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 معلم آموزش و پرورش ناحیه 1 اراک

2 استادیار گروه روان شناسی دانشگاه پیام نور مرکز گلپایگان

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خلاقیت بر بهبود مهارت های حل‌مسئله و کاهش اضطراب اجتماعی در دانش آموزان خجالتی دوره دوم دبستان پسرانه شهر تفرش انجام شد. این پژوهش کاربردی از نوع نیمه‌آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش، دانش‌آموزان پسر دوره دوم دبستان شهر تفرش در سال تحصیلی 97-1396 بود که از طریق مصاحبه با کارشناسان مربوطه 42 دانش آموزان به عنوان دانش‌آموز خجالتی معرفی شدند. سپس با استفاده از پرسشنامه های سنجش توانایی های حل‌مسئله هپنر و پترسون(1982) و سنجش اضطراب اجتماعی لایبویتز (1987) غربالگری به عمل آمد که علاوه بر آن حکم پیش آزمون هم داشت؛ سپس دانش‌آموزان از طریق نمونه گیری هدفمند با گمارش تصادفی در دوگروه آزمایش و کنترل با تعداد 15 دانش آموز قرار گرفتند. گروه آزمایش در طی 10 جلسه 45 دقیقه ای از آموزش خلاقیت در زنگ هنر بهره مند شدند. سپس پس آزمون با پرسش نامه های مذکور برای هر دو گروه آزمایش و کنترل به عمل آمد و نمرات ثبت گردید. داده ها با بکارگیری نرم افزار spss تحلیل شد، برای آزمون فرضیه های پژوهش از آزمون تحلیل کواریانس استفاده شد و برای بررسی مفروضه برابری واریانس ها جهت به کارگیری آزمون تحلیل کواریانس ابتدا آزمون لوین بررسی گردید. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که آموزش خلاقیت بر افزایش مهارت حل مسئله خرده مقیاس اعتماد در حل‌مسائل، سبک گرایش-اجتناب و کنترل شخصی تاثیر دارد؛ اما آموزش خلاقیت بر کاهش اضطراب اجتماعی آنها معنادار نبود.

کلیدواژه‌ها