مروری بر راهبردهای مدیریت و سازماندهی کلاس‌های چندپایۀ مدارس ابتدایی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان، شیراز، ایران

2 دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران

3 دانشجوی دکتری مطالعات برنامۀ درسی دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران

چکیده

مدیریت و سازماندهی اثربخش و کارا در کلاس‌های درس چندپایه، یکی از مسائل درخور توجّه این کلاس‌هاست؛ زیرا بسیاری از دانش‌آموزان مجبورند ساعاتی از روز را ساکت و بی‌هدف در گوشه‌ای از کلاس سپری کنند تا معلّم بتواند به گروه دیگری از دانش‌آموزان تدریس نماید؛ با توجه به این مسئله پژوهش حاضر با هدف بررسی راهبردهای مدیریت و سازماندهی کلاس‌های چندپایه مدارس ابتدایی اجرا شده است. با توجّه به ویژگی‌ و ماهیت مطالعۀ حاضر، روش مورد استفاده، توصیفی-تحلیلی و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانه‌ای و متن‌کاوی می‌باشد؛ که روند کار شامل انتخـاب موضوع، تعیین معیارهای ورود و خروج، تعیین استراتژی جستجو با استفاده از ابزارهـای موجـود در پایگاه‌های اطلاعاتی و کلیدواژه‌های مرتبط استاندارد، تعیین منابع گردآوری اطلاعات، انتخاب مطالعات، ارزیابی کیفیت، استخراج داده‌ها، تحلیل و ارائـۀ نتایج که مرحلۀ نهایی است. یافته‌های این پژوهش نشان داد، از یک سو آماده نمودن و توجیه والدین، شناخت دانش‌آموزان و ایجاد فضای اخلاقی در مدرسه و کلاس درس، به معلّم کلاس چندپایه کمک می‌کند تا کلاس خود را به شکلی مناسب اداره کند تا فرآیند یاددهی-یادگیری را بهبود ببخشد و از دیگر سو، راهبردهای مدیریت و سازماندهی کلاس‌های چندپایه شامل چیدمان و نحوۀ نشستن دانش‌آموزان، سازماندگی گروه‌ها و فعالیت‌های کلاس درس، مدیریت زمان در کلاس و ... می‌باشد که در نهایت پیشنهاد می شود معلّم با تنظیم این متغیرها، دانش‌آموزان را با حداقل حواس‌پرتی، نظارت، هدایت و درگیر در یادگیری ترغیب نماید.

کلیدواژه‌ها