یکی از مهمترین حوزه های مرجعیت "مرجعیت تعلیم و تربیت" است. کسب این جایگاه و اعتبار علمی در گرو توجه به پژوهش، پژوهیدن و تولید بروندادهای حاصل از این پژوهش ها در قالب نشریات، کتابها و... می باشد. اگر نظام آموزشی تربیتمعلم، براساس پژوهشگری و پژوهش محوری شکل بگیرد و فرایند یادگیری و یاددهی نیز بههمین سیاق هدایت و از قواعد تکراری فاصله گیرد؛ این مهم زمانی اتفاق میافتد که در دوران تحصیل دانشجو معلمان امر پژوهش جدی گرفته شود . یکی از مهمترین فرآیندهای موجود در آموزشوپرورش آموزش و تدریس در چندپایه و کلاسهای تلفیقی است . برای آشنایی هرچه بیشتر دانشجو معلمان با این واقعیت بسیار مهم و اجتناب ناپذیر ارائه محتواهای مبتنی بر پژوهشهای کاربردی و قابل دسترس می باشد. مدیریت امور پردیسهای استان مرکزی با اعتقاد به اینموضوع که پژوهش پیشران پیشرفت پایدار دانشگاه فرهنگیان در حوزه های تخصصی مانند مدیریت ، تدریس ، ارزشیابی و... محسوب میشود مصمم است تا از طریق انجام پژوهش های کاربردی و تولید نشریات تخصصی در این زمینه گام های موثری را بردارد. به لطف خداوند متعال و اهتمام پژوهشگران و علاقه مندان به موضوع کلاس های چند پایه و تلفیقی و همچنین مساعدت اعضای محترم هیات علمی و کوشش همکاران محترم در معاونت آموزشی، پژوهشی و فرهنگی بویژه کارشناسی محترم پژوهش شاهد طراحی، تدوین و چاپ دومین شماره نشریه "پژوهش در آموزش چندپایه و تلفیقی" هستیم. امید است مورد استفاده محققان، معلمان و دانشجو عزیز قرار گیرد و ازنکته نظرات ارزشمند خود ما را تدوین شمارگان بعدی بهره مند سازند.