بررسی میزان موفقیت و اثر بخشی برنامه آموزش تلفیقی – فراگیر در استان مرکزی سال تحصیلی 99-1398

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

اداره آموزش و پرورش استثنایی - کارشناس مسئول آموزش،کارشناس ارشد مدیریت

چکیده

پژوهش حاضر به بررسی میزان موفقیت و اثربخشی برنامه آموزش تلفیقی - فراگیر در مدارس استان مرکزی پرداخته شده است که نتایج به دست آمده از یافته ها نشان داد که برنامه آموزش تلفیقی - فراگیر مدارس پذیرا موفق و اثر بخش بوده است . جامعة آماری این پژوهش شامل معلمان پذیرا ، معلمان رابط و مربیان پرورشی دانش آموزان دختر و پسر با نیازهای ویژه در استان مرکزی که در سال تحصیلی 99- 1398 به صورت تلفیقی- فراگیر در کنار دانش آموزان عادی مشغول به تحصیل بوده اند. برای جمع‌آوری داده‌های لازم در این پژوهش به دو صورت کمی ( پرسشنامه ) و در مواردی کیفی ( نیمه ساختار یافته ) استفاده شد .

از نرم افزار SPSS و استفاده از آزمون تی تک نمونه ای برای پرسش‌های تحقیقاتی شماره دو ، سه ، چهار ، پنج ، شش ، نه ، ده و یازده ، که به بررسی ارتباط بین متغیرهای مربوط به هر کدام از سئوالات تحقیق استفاده شده است . برای مقایسه میانگین ابعاد در بین معلمان عادی و رابط به دلیل عدم نرمال بودن متغیرهای کمی از آزمون ناپارامتری من ویتنی و برای مقایسه نمره کل پرسشنامه از آزمون تی مستقل استفاده شد
تجزیه وتحلیل مصاحبه : نتایج حاصل از پؤوهش نشان داد که اهداف آموزش تلفیقی- فراگیر در چهار زمینة استفاده از فرصت های برابر آموزشی، ایجاد تعامل در صحیح با معلم و همسالان، بهبود شاخص های کمی و کیفی آموزش، و کسب آمادگی برای حضور در جامعه به طور نسبی محقق شده بود

کلیدواژه‌ها