مقایسه پیشرفت تحصیلی، خلاقیت و جو روانی_اجتماعی حاکم در کلاس‌های چندپایه و تلفیقی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، واحدآشتیان، دانشگاه آزاد اسلامی، آشتیان، ایران. کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس

چکیده

هدف: هدف از پژوهش حاضر مقایسه پیشرفت تحصیلی، خلاقیت و جو روانی_اجتماعی حاکم در کلاس‌های چندپایه و تلفیقی بود. روش: با توجه به موضوع و هدف پژوهش، روش پژوهش حاضر علی-مقایسه‌ای بود که در پژوهش حاضر جامعه آماری شامل کلیه دانش‌آموزان در مدارس چندپایه و تلفیقی در سطح استان مرکزی در سال 99-1400 بودند که از جامعه آماری پژوهش تعداد 20 نفر (دانش آموز در مدارس چندپایه) و 20 نفر (دانش‌آموز در مدارس تلفیقی) به روش نمونه‌گیری در دسترس به‌عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه پیشرفت تحصیلی فام و تیلور (1990)، نگرش نسبت به خلاقیت شیفر (1994) و جو روانی اجتماعی کلاس فریزر و همکاران(1995) بود. یافته‌ها: جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس یک‌راهه و t مستقل استفاده شد. یافته‌ها نشان داد پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان چندپایه (میانگین = 85/118) بیشتر از پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان تلفیقی (میانگین = 75/87)، خلاقیت دانش‌آموزان تلفیقی (میانگین = 65/21) بیشتر از خلاقیت دانش‌آموزان چندپایه (میانگین = 95/13) و جو روانی-اجتماعی حاکم بر کلاس دانش‌آموزان چندپایه (میانگین = 70/23) بهتر از جو روانی-اجتماعی حاکم بر کلاس دانش‌آموزان تلفیقی (میانگین = 15/15) می‌باشد. نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد بین پیشرفت تحصیلی، خلاقیت و جو روانی_اجتماعی حاکم در کلاس‌های چندپایه و تلفیقی تفاوت وجود دارد.

کلیدواژه‌ها