آموزش و پرورش یک حق عمومی است . عملیات مربوط به این حوزه مهم در زمره مسئولیتهای جامعه در کلیت آن و در قلمرو سیاستهای عمومی و دولتی بهطور خاص قرار میگیرد که میتواند بهعنوان عاملی برای عدالت مورد توجه قرار گیرد . چون هیچ جامعهای بدون آموزشوپرورش استوار نمیتواند سودای برابری و عدالت را در سر بپروراند بنابراین شرایط اقلیمی منطقهای با جمعیت کم و یا بسیار پراکنده ، مشکلات اقتصادی ، نیاز به نیروی کار کودکان بهعنوان یک منبع کسب درآمد و ... نمیتواند مانع ارائه خدمات مناسب آموزشی شوند . بررسیها نشان میدهد آموزش در کلاس های چند پایه و تلفیقی در بیشتر کشورها ازجمله ایران از قدمت طولانی برخوردار است و نادیده انگاشتن الزامات کیفیتبخشی به این کلاسها خسارتهای جبرانناپذیری را در پی خواهد داشت . بررسی عوامل و عناصر مؤثر در این فرایند نشان میدهد که اصلاح سازماندهی برنامه درسی ، بهبود راهبردهای یاددهی یادگیری ، تهیه و تولید مواد آموزشی ، اصلاح شیوههای ارزشیابی ، تغییر نقش معلم با توجه به تربیتمعلم و غیره حائز اهمیت میباشد با هدف دستیابی به پژوهشهای انجامشده در زمینه عناصر تاثیرگذار در ارتقای کیفیت آموزش در کلاسهای چندپایه و تلفیقی نشریه علمی تخصصی حاضر با درایت و حمایتهای ریاست محترم دانشگاه فرهنگیان جناب آقای دکتر خنیفر و معاونت محترم پژوهش و فناوری دانشگاه جناب آقای دکتر طاهری نیا در راستای دستیابی به پژوهش بیان جمعشده در زمینهای عناصر مؤثر در ارتقای کیفیت آموزش در کلاسهای چند پایه و تلفیقی و اشاعه یافتههای آنها به حوزههای سیاستگذاری و برنامهریزی و اجرا در پرورش نشریه علمی تخصصی پژوهش در آموزشهای چند پایه و تلفیقی توسط مدیریت امور پردیسهای استان مرکزی تهیه و تدوین شدهاست این مجموعه اولین شماره نشریه میباشند.